ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
ΤΟΥ 2ΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ
Σύλληψη ιδέας - Οργάνωση - Επιμέλεια - Κείμενα :
Εύη Παντελέων, ζωγράφος- καθηγήτρια εικαστικών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Με τον μαθηματικό διαγωνισμό μέσω φωτογραφίας και τέχνης
οι μαθητές μας είδαν τα μαθηματικά μέσα από έναν διαφορετικό, δημιουργικό φακό,
συνδυάζοντας την επιστήμη με την καλλιτεχνική έκφραση.
Ο εκπαιδευτικός των εικαστικών του σχολείου κα Εύη Παντλέων ενημέρωσε
τους μαθητές των τάξεων ΣΤ1, ΣΤ2, Ε1,Ε2,
Δ1,Δ2,Γ1 και Γ2 για τον διαγωνισμό και
συζήτησαν μέσα στην τάξη. Αντάλλαξαν απόψεις και πληροφορίες.
Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες για να να συλλάβουν στιγμές και να δημιουργήσουν
έργα που αναδεικνύουν την παρουσία των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή του
σχολείου και τη φύση, δείχνοντας έτσι πως οι μαθηματικές έννοιες
βρίσκονται παντού γύρω μας, καλλιεργώντας τόσο τη μαθηματική σκέψη όσο και την
καλλιτεχνική ευαισθησία, ενθαρρύνοντας παράλληλα τη φαντασία και την
παρατηρητικότητα.
Το 2ο Δημοτικό Σχολείο Λουτρακίου συμμετέχει στον
Διαγωνισμό, με τις κατηγορίες:
1. Γεωμετρία του Φωτός και της Σκιάς στο Σχολείο
2.Το Μαθηματικό Σύμβολο του Αριθμού Πέντε και η
Δημιουργία
3. Μοτίβα και Επαναλήψεις στη Φύση και την
Καθημερινότητα.Μια Εξερεύνηση στη Φύση της Γεωμετρίας
4.
Μαθηματικός πίνακας
1ο Θέμα:
Γεωμετρία του Φωτός και της Σκιάς στο Σχολείο
Η χρήση φωτισμού και σκιάς μπορεί να αποτυπώσει τις
μαθηματικές αρχές με μοναδικό τρόπο, δημιουργώντας εικόνες που αναδεικνύουν τις
γεωμετρικές σχέσεις και συμμετρίες μέσα από τις αντιθέσεις.
Η σκιά προσθέτει
βάθος, και ο φωτισμός αναδεικνύει μαθηματικά σχήματα, αναλογίες και μορφές, με
αποτέλεσμα μια καλλιτεχνική και ταυτόχρονα επιστημονική σύνθεση.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, τα παιδιά των ΣΤ1 και ΣΤ2 τάξεων φωτογράφησαν τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του σχολείου μας, παίζοντας με το φως και τη σκιά για να αναδείξουμε τα γεωμετρικά σχήματα που προκύπτουναπό τη διάταξη του χώρου. Οι σκιές, σε συνδυασμό με τον φυσικό και τεχνητό φωτισμό, δημιουργούν μοτίβα που μοιάζουν με τρίγωνα, τετράγωνα και παραλληλόγραμμα, σχηματίζοντας ένα μοναδικό "πλέγμα" γεωμετρίας.
Αναδείξαμε την Γεωμετρία της Σκιάς και του φωτός σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους. Εκμεταλλευτήκαμε τον φυσικό φωτισμό από τον ήλιο κατά τις πρωινές ώρες, όταν οι σκιές είναι πιο μακριές και πιο έντονες. Στις φωτογραφίες εμφανίζονται γεωμετρικά μοτίβα από τη σκιά που σχηματίζουν τα κάγκελα και οι γωνίες των κτηρίων, με τα τετράγωνα και παραλληλόγραμμα να αποτυπώνονται δυναμικά σε τοίχους και δάπεδα.
Στο εσωτερικό, φωτογραφίσαμε τη σκιά που δημιουργείται
από τα παράθυρα, τις πόρτες και τις κολώνες του σχολείου. Με το φως να
διαχέεται μέσα από τις γυάλινες επιφάνειες, αποτυπώνονται συμμετρικά τρίγωνα
και τετράγωνα στο πάτωμα, θυμίζοντας αφαιρετικά γεωμετρικά σχέδια.
Με αυτήν την ιδέα θελήσαμε να αποδείξουμε ότι οι χώροι
που ζούμε καθημερινά, όπως το σχολείο μας, είναι γεμάτοι από κρυφά μαθηματικά
μοτίβα. Η αλληλεπίδραση φωτός και σκιάς αναδεικνύει την
"αρχιτεκτονική" των γεωμετρικών σχημάτων με απλότητα και αισθητική,
ενώ δείχνει πώς οι μαθηματικές αρχές είναι ενσωματωμένες στον φυσικό κόσμο.
Η φωτογράφιση έγινε, έτσι, μια ευκαιρία να παρατηρήσουμε με άλλη ματιά τους οικείους χώρους μας, ανακαλύπτοντας τη δύναμη των απλών γεωμετρικών σχημάτων μέσα από τη μαγεία του φωτός και της σκιάς.
2ο Θέμα : Το
Μαθηματικό Σύμβολο του Αριθμού Πέντε και η Δημιουργία του
Ο αριθμός 5 έχει ξεχωριστή θέση στον κόσμο των
μαθηματικών και της τέχνης, καθώς συμβολίζει την αρμονία, την ισορροπία και τη
συμμετρία. Με έμπνευση αυτές τις έννοιες, οι μαθητές των τάξεων Ε1 και Ε2 του
σχολείου μας αποφάσισαν να εξερευνήσουν τις μαθηματικές και καλλιτεχνικές
πτυχές του αριθμού 5 μέσα από φωτογραφικές συνθέσεις.
Δημιουργικές Φωτογραφίες με το Αριθμητικό Σύμβολο 5. Οι
μαθητές περιηγήθηκαν στους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του σχολείου και
ανακάλυψαν πως τυχαία αντικείμενα, όταν φωτογραφηθούν από συγκεκριμένες γωνίες,
σχηματίζουν το νούμερο 5. Στις εικόνες τους φαίνονται μπάλες, μπολ φαγητού
μαθητών, ζωγραφιές, αντικείμενα που, με την κατάλληλη θέση και λήψη δημιουργούν
τον αριθμό 5.
Με αυτό τον τρόπο, οι μαθητές όχι μόνο ανακάλυψαν πώς ο
αριθμός 5 βρίσκεται κρυμμένος σε καθημερινά αντικείμενα, αλλά ανέδειξαν και τις
μαθηματικές ιδιότητες και την αισθητική του αριθμού μέσα από την παρατήρηση και
τη φαντασία. Οι φωτογραφίες τους αποκαλύπτουν πώς ο αριθμός 5 συνδέεται με τη
γεωμετρία και την τέχνη, ενώ η καλλιτεχνική τους ματιά αποδεικνύει ότι οι
μαθηματικές έννοιες μπορούν να υπάρχουν γύρω μας με τρόπους που ίσως δεν είχαμε
φανταστεί.
Η πρωτοβουλία αυτή ενθάρρυνε τους μαθητές να παρατηρήσουν
με διαφορετική ματιά το περιβάλλον τους, αναζητώντας μαθηματικά σχήματα και
συμμετρίες στην καθημερινότητά τους. Οι
δημιουργικές φωτογραφίες τους δείχνουν ότι τα μαθηματικά και η τέχνη μπορούν να
συνδυαστούν με απλούς αλλά συναρπαστικούς τρόπους, και ότι ακόμα και ένας
αριθμός μπορεί να κρύβει βαθύτερα
νοήματα όταν τον δούμε με φαντασία.
3ο θέμα:
Μοτίβα και Επαναλήψεις στη Φύση και την Καθημερινότητα.
Μια Εξερεύνηση στη Φύση της Γεωμετρίας.
Η συλλογή φωτογραφιών μας με θέμα τα επαναλαμβανόμενα
μοτίβα εστιάζει στην ομορφιά της συμμετρίας και της γεωμετρίας που αναδύεται
μέσα από φυσικά και ανθρώπινα δημιουργημένα περιβάλλοντα. Τα μοτίβα αυτά
φανερώνουν πώς η φύση και η ανθρώπινη δημιουργία μοιράζονται κοινές αρχές συμμετρίας
και επανάληψης, κάτι που βρίσκεται στον πυρήνα των μαθηματικών.
Οι μαθητές των τάξεων Δ1 και Δ2 του σχολείου μας
συμμετείχαν στον καλλιτεχνικό και μαθηματικό πρότζεκτ, απαθανατίζοντας τα
λουλούδια και τα φύλλα από τον κήπο των
σπιτιών τους. Αυτή η δράση αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία να παρατηρήσουν από
κοντά τις φυσικές γραμμές και συμμετρίες που εμφανίζονται στα φυτά, και πώς
αυτές συνδέονται με τις μαθηματικές έννοιες των μοτίβων και των fractals (γεωμετρικό
σχήμα που επαναλαμβάνεται).
Με τη φωτογράφιση των φύλλων και των λουλουδιών από
κοντινές αποστάσεις, οι μαθητές κατάφεραν να αναδείξουν τις φλέβες των φύλλων
και τις λεπτομέρειες στα πέταλα, που σχηματίζουν φυσικά μοτίβα. Οι φλέβες των
φύλλων διακλαδίζονται σε συμμετρικές διατάξεις, δημιουργώντας μια δομή που
θυμίζει τη γεωμετρική οργάνωση των fractals. Η ίδια μορφή, από το κεντρικό
σημείο ως τις άκρες, επαναλαμβάνεται και διαμορφώνεται σε διαφορετικές
κλίμακες, ακριβώς όπως συμβαίνει με τα μαθηματικά fractals .
Οι φωτογραφίες αυτές επέτρεψαν στους μαθητές να παρατηρήσουν και να κατανοήσουν την επανάληψη και την κλιμακωτή συμμετρία στη φύση, συνδέοντας τη βιολογία των φυτών με τις μαθηματικές αρχές. Η εμπειρία αυτή τους έδωσε τη δυνατότητα να δουν πώς τα μαθηματικά δεν περιορίζονται σε αριθμούς και εξισώσεις, αλλά ενσωματώνονται στον φυσικό κόσμο και προσφέρουν μια διαφορετική οπτική στην καλλιτεχνική έκφραση.
Αυτή η δράση ενθάρρυνε να κατανοήσουν βαθιά τη φύση ως μια απέραντη μαθηματική γκαλερί, όπου κάθε φύλλο, άνθος και φυτό αποκαλύπτει συμμετρίες, γραμμές και μοτίβα που μας θυμίζουν τη σχέση της γεωμετρίας με το φυσικό περιβάλλον.
Οι μαθητές των Γ1 και Γ2 τάξεων χρησιμοποίησαν την καλλιτεχνική τους ματιά για να φωτογραφίσουν και να παρουσιάσουν τον «μαθηματικό πίνακα» που υπήρχαν μέσα σε τάξεις του σχολείου μας, οι οποίοι πίνακες ήταν γεμάτοι αυτοκόλλητα με Βασικούς Αριθμούς και Σύμβολα, μαθηματικά ρητά ή αξιώματα, αυτοκόλλητα και σχήματα, αριθμοί κατανέμονται σαν ένας χάρτης, ανάλογα με την κατηγορία τους (πρώτοι αριθμοί, ζυγοί, μονοί, τετράγωνα νούμερα, κτλ.), αριθμοί που κατανέμονται σαν ένας χάρτης, ανάλογα με την κατηγορία τους (πρώτοι αριθμοί, ζυγοί, μονοί, τετράγωνα νούμερα, κτλ.) .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου